Direktlänk till inlägg 19 april 2010

Weekend i Dalian

Av Johan Persson - 19 april 2010 17:04

Tänkte berätta och visa bilder från min veckosluts-resa till Dalian, provinsens näst största stad. Men först vill jag tacka för de kommentarer som många skrivit. Jag har inte adress till alla och Facebook fungerar ju inte här, men vill säga att det är jättekul att få både små hälsningar och nästan hela brev som en del skriver! Shie Shie som man säger på mandarin. Stavningen är nog åt helvete, men betydelsen är - Tack!



En del av staden Dalian sett från en av stadens många parker.


Dalian ligger ungefär 40 mil söder om Shenyang längst ut på en smal halvö. Det är provinsen Liaonings andra största stad med drygt 6 miljoner invånare och nordöstra Kinas största hamn. Det strategiska läget och isfritt vintervatten i Gula Havet gjorde staden attraktiv då delar av Kina i slutet av 1800-talet invaderades av olika länder. Dalian var omväxlande ryskt och japanskt 1895 - 1955, vilket präglar stadsplanen och många byggnader i centrum. 


I dag är Dalian en av Kinas mest expansiva och välmående städer och kallas ibland norra Kinas Hong Kong. Förutom många framgångsrika industrier och företag finns här många intellektuella, en stark designindustri och mycket turism. Turisterna kommer till både till staden och till hela halvön vars kust växlar mellan gyllene sandstränder och dramatiska klipplandskap. Staden har en stor flottbas, ett av Kinas bästa fobollslag och en av landets bästa golfbanor. Några hål ska enligt turistreklamen rankas topp 100 i världen. 


  

Golden Pebbles beach golf club.


Golfbilden är naturligtvis från internet. Det tog tid att både ta sig dit och hem, så jag hade i princip bara fredag kväll och lördagen till sightseeing. Och jag tillbringade den mesta tiden till fots i de centrala delarna. Jag gillar att promenera på en ny plats. Man hinner se saker, observera detaljer, smälta intryck och får en sorts grundkänsla på ett sätt som passar mig. Och Dalians centrum passar alldeles utmärkt för promenader, till skillnad mot till exempel Shenyang. Förutom att det mest intressanta ligger inom några kilometerns radie, så har både de tidigare ockupanterna och sedan kineserna ansträngt sig. Staden har flest parker och torg i hela Kina, så det finns mycket andningshål och luft. Det är mer grönska och träd än vad som kanske är vanligt i stadskärnor här. Trottoarerna är breda och det finns flera gågator. Dessutom finns fungerande övergångsställen och till och med gångtunnlar under de bredaste avenyerna så att man inte behöver sätta sitt liv på spel varje gång man ska ta sig över en gata med en alltid lika diabolisk fordonsström. Stegräknaren sitter kvar i bältet, det blev över 70 000 steg. Synd att Projekt Hallandsås stegtävling är slut. 


Dalian har många öppna platser, här Vicory Square. Platsen är dock inte "outnyttjad", under p-platsen finns ett 6 vångingars köpcentrum....


Vad såg jag då? Jo, många fina parker och torg, flera gamla "västerländska" byggnader blandat med hypermoderna kinesiska skyskrapor och en del arkitektoniska stolpskott som säkert betraktades som futuristiska för några decennier sedan. Köpcentrum en masse, så klart, och massor av ljusreklam på kvällarna. Staden har som en gimmick att ha så mycket ljus som möjligt på ett slags Las Vegas-manér. De kommer inte i närheten av Vegas, men blinkande reklamskyltar i monumentalformat och ljussatta byggnader gör att även den mörkrädde med lätthet kan promenera omkring på kvällarna. Människorna känns lite modernare än i Shenyang. Killar med färgat hår och tatueringar och kvinnor som är chica som i ett franskt modemagasin. Och när jag min vana trogen här beställer mat med enstaviga engelska glosor kombinerat med ett kroppsspråk som skulle göra clownen Manne imponerad , så händer det flera gånger att servitrisen överseende svarar; "of course Sir, you want a cup of coffe with milk and a sandwich with ham and cheese, coming right up!". Bilderna får visa resten av mina intryck.


       

Moderna hus                    Breda trottoarer            Gammalt och nytt             Det byggs och byggs...

      

Drakflygning på ett torg Skönt att höra måsars skri   Här måste en skandinavisk arkitekt varit inhyrd?

     

Gula Havet                                Kinas största staty? 6000 ton               Mitt i Dalian

     

Inte allt är nytt och modernt           Bra brudbilder är viktigt i Kina också Lite vårkänsla, äntligen!

      

Många som njöt av vårkänslor      Dalian by night               Ångrar att jag klev in i ett gammalt Pariserhjul

    

Glad flicka i parken    Hotellreceptionisternas i ändamålsenligt varma tjänstekläder


Som bilderna visar fick jag tji på att känna någon vidare värme eller vårkänslor. Några grader varmare var det och några fruktträd hade slagit ut i blom, men det var allt. Men eftersom det regnade både fredag och söndag så är jag tacksam för lördagens soliga väder. Hade också hoppats på lite barer och nattliv, men om det fanns lyckades jag inte lokalisera det mer än i form av stora Kareokecenter och dit går man i grupp har jag förstått. 


Avslutar med några tågbilder från resan till och från Dalian. Det kinesiska järnvägssystemet är ett av världens största och fungerar väldigt bra. Det finns alla sorters tåg från riktigt gamla skrangliga till supermoderna. Redan idag har Kina mer höghastighetsjärnväg än det finns sammanlagt i hela Europa. Och man satsar extrema summor på att bygga ut och modernisera nätet. Ena hållet var första klass slutsålt så jag hamnade i andra, och det är lite obekvämt men intressant om man står ut med att ens sociala sfär i princip raderas ut. 5 timmars resa för 60 kronor. Första klass kostar hela 95 kronor. 


     

Gött kinesiskt äldre tåg                 Andra klass


   Kinesiska landsbygden från tågfönstret. Fler människor som jobbar för hand än traktorer. 


 
 
Ingen bild

Daphne

19 april 2010 22:38

Godkväll eller kanske jag ska skriva godmorgon istället? Här blev jag i alla fall sittande istället för att lägga mig. Kunde inte slita mig från din blogg, utan var så nyfiken på att följa dina äventyr så här långt. Oj, oj så spännande, men jag avundas dig inte kylan långt borta i nordöstra hörnet. Hur långt från Beijing är du egentligen?

Men du slipper ask-molnet över Europa. Även om det börjar närma sig Asien. Förmodar du har hört talas om detta udda naturfenomen här hemma. Jag kom, efter nervös väntan, hem med sista flyget över Sverige i torsdags. Sedan stängdes alla flygplatser! Träffade bl a min nya chef Maria Ottosson i Stockholm och hon, liksom väldigt många andra kom ö h t inte hem. Alla marktransporter liksom hotellrum blev uppbokade direkt, så SJ och andra tågbolag har kunnat gnugga händer många dagar nu. Nyligen gick det nästan inga tåg och nu behövs det fler turer än det finns möjligheter att sätta in. Det är tågbolagen värda efter den skakiga vinter vi hade!

Jag fortsätter följa dig där borta och nu vill jag bara säga en sak till: GRATTIS till din nya tjänst på Trafikverket och som du kanske hann få reda på innan du åkte, så fick jag motsvarande tjänst på Investering. Nästan lite av din gamla tjänst och jag tycker det är jätte-roligt att vi kommer fortsätta jobba mycket tillsammans - för det har vi redan pratat med Mia om. (Idag invigdes Trafikverket mer officiellt).
Nu är det i alla fall natti, natti för denna gång.

Kram från Daphne

 
Ingen bild

Jenny

20 april 2010 09:44

Hahaha, gillar bilden på dig i pariserhjulet. Du ser aningens skeptisk ut :)

 
Ingen bild

Bodil

22 april 2010 09:13

Nämen hallå! Du dök precis upp i en av mina Infopaqagenter, för trädsäkringsprojektet. Sökord: järnväg och träd!!!! Bloggosfären krymper världen, hade ingen aning om att du är på långresa i Kina.
Kram
Bodil

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan Persson - 18 maj 2010 07:24

Nu är jag i Beijing och det är sista stoppet på min Kina-resa. Det var också första stoppet på min Kina-resa för 16 år sedan. Förbjudna staden och Himmelska fridens torg som är stadens mitt är sig lika, annars ser allt annorlunda ut. Flotta fasader, ...

Av Johan Persson - 16 maj 2010 08:32

Mitt besök på Huang shan - gula berget - börjar och slutar dåligt men blir en av mina mest minnesvärda resupplevelser någonsin! Alla dystra väderprognoser stämmer. Regnet strilar mot rutorna på taxi, buss och bergslift på väg upp för berget.    ...

Av Johan Persson - 13 maj 2010 17:43

Jag sitter i en by vid Gula bergets fot. Huang Shan heter platsen på transkriberad kinesiska. Bergen är klassisk mark i Kina och sägs i konkurrens med sockertoppslandskapet runt Guilin i södra Kina vara det mest avbildade naturmotivet i landet. Det l...

Av Johan Persson - 12 maj 2010 18:17

Jag vaknade tyvärr inte helt frisk som jag hoppats, men jag kompletterade de blåa pillerna med några piggt oranga kapslar och släpade mig ut på nya upptäcktsfärder i Shanghai. Dels för att boka biljett vidare och dels för att se lite till. Det var li...

Av Johan Persson - 10 maj 2010 18:40

Vad är egentligen en världsutställning? Jag vet att de anordnats med jämna mellanrum sedan mitten av 1800-talet och att Eiffel-tornet byggdes till världsutställningen i Paris. Nu är jag varit på min första och vet lite mer. Årets världsutställning...

Presentation


Det här är skildringar och bilder av upplevelser och intryck under 7 veckor i Kina. Jag fick med kort varsel möjlighet att vikariera som engelskalärare i Shenyang och tar ett par semesterveckor efter det.
KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT GÖRA DOM STÖRRE.

Senaste inläggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

  • Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS

Besöksstatistik

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards