Direktlänk till inlägg 27 april 2010

Regniga funderingar

Av Johan Persson - 27 april 2010 14:00

Aprilväder - samma sak i Kina som i Sverige. T-shirt i helgen och nu har det varit regn och kallt ett par dagar. Den gemensamma övningen med den andra klassen var så lyckad att vi gör en till. I dag har vi jobbat med att göra ett quiz som den andra klassen ska utsättas för och de gör samma sak för oss. Dessutom har vi läst texter och fakta kring Sverige på engelska. Och de har tusen frågor. Flera av dem blev enormt imponerade av Sverige vid sitt besök i slutet av mars och siktar på att söka in till svenska högskolor eller universitet till hösten. Framför allt gillade de att det var så rent, tyst och lugnt. Det är det verkligen i jämförelse. En av de bästa sakerna med att resa är att man får nya positiva perspektiv på saker hemma!


   En av klassens tjejer, Nicole, på regnig promenad till affären.


Jag nämnde i senaste inlägget att Kina inte är copyrightens hemland precis. I dag när jag satt vid datorn på kontoret på skolan kom klassens datasnille och frågade: "Sir, are you going to write something?" Jag svarade kanske det, och han sken upp. "From yesterday you can use new Office word 2010 on school computor", sa han och sträckte på ryggen. I går hade han med vänners hjälp knäckt nya office-paketet och installerat det på kontorets datorer, berättade han med ett brett flin. Är det ok undrade jag svenskt? "Oh, yes the teachers are very happy we now have it free of charge!". Jag undrar var han tror den höga lön han förväntar sig i databranschen ska komma ifrån...


En annan fundering jag haft är kring ungdomarnas allmänna beteende. Jag har haft flera intressanta diskussioner med framför allt tjejerna som ofta tycker saker om varandra eller känner sig förfördelade. De är jättetrevliga, kunniga och intelligenta. Men man märker också hur bortskämda och beskyddade de varit under sin uppväxt på vissa sätt. Självklart har de haft de tufft i den hårda skolan där de bott på internat sedan 12 års ålder. Men jag tror också rent generellt att olika faktorer gör att många kinesiska barn och ungdomar blir lite speciella. Dels är det sedan 1979 olagligt, förutom för vissa minoritetsfolk, att ha fler än ett barn. Alla är alltså i princip ensambarn, vilket ju kan vara lite speciellt på det viset att man får extra mycket uppmärksamhet. Den faktorn ska kombineras med att barnens framtid både av tradition och av privatekonomiska skäl är oerhört viktig för kinesiska familjer. Dels är familjens status en stor sak och avhängig av familjemedlemmarnas position i samhället. Men ännu viktigare är de äldre generationernas försörjning när de blir gamla. Utan ett välavlönat barn blir ålderdomen tuff. Alla pengar och all energi satsas på barnens framgång. Men följden blir i många fall också mycket omhuldade och många gånger oerhört bortkämda barn.


         Kinesiska barn - väluppfostrade men ofta bortskämda


Man hör och ser så många tecken. Barn bärs ofta i ganska hög ålder omkring av vuxna. Minst en och oftast flera vuxna surrar omkring varje barn och vaktar och passar upp. De är påbyltade som små michelingubbar och oftast ses bara ett rödmosigt ansikte längst in. Inte sällan med munskydd för eventuella bakterier eller damm. Det matas konstant och oftast med sötsaker.


Även om mina elever som sagt är jättetrevliga och artiga så är de oerhört känsliga för att inte få uppmärksamhet. Pratar jag med en eller två bryter ofta en tredje in utan hänsyn till de andra och viftar jag då bort dem surar de som småbarn. De verkar trots den i alla fall skenbart tuffa skolan inte vana vid tuffa krav och flera klagar högljutt om saker inte är roliga. De är rädda för höga ljud, bakterier, starkt ljus och minsta tecken på ohälsa.


Det får naturligtvis olika effekter. Många kinesiska barn kommer med denna bakgrund att bli just mycket framgångsrika. Medan andra blir så bortskämda att jag har svårt att tro att de kan prestera någonting. Men det blir säkert så att många barn som kanske inte har akademiska talanger får det väldigt tufft. Varenda en av mina 8 elever på runt 20 år är helt övertygade om att de ska bli läkare eller styra stora företag. Å andra sidan funkar det också så här att om familjen bara betalar tillräckligt bra till ett företag får barnet en bra anställning. Jag har hört att summor på att ett antal hundra tusen kan ge en livslång anställning på en bank till exempel och att hela släkter sparar eller sätter sig i skuld för detta. 



 
 
Ingen bild

morbror

28 april 2010 15:07

Jätteroligt att läsa om dina upplevelser och funderingar. Vilka minnen du kommer att ha !
Göran

 
Ingen bild

Kerstin

30 april 2010 10:33

Grattis i förskott! Från din Tf. ;-))

 
Ingen bild

Per B

30 april 2010 10:45

30 april och valborg hemma i swe, bjöken kan ev slå ut om det blir fart på kvällens majbrasa
Tack iallafall en mycket trevlig och välskriven blogg
välkommen hem till Hås golfmästerskap
Träningsläger på Österlen was great we missed you
P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan Persson - 18 maj 2010 07:24

Nu är jag i Beijing och det är sista stoppet på min Kina-resa. Det var också första stoppet på min Kina-resa för 16 år sedan. Förbjudna staden och Himmelska fridens torg som är stadens mitt är sig lika, annars ser allt annorlunda ut. Flotta fasader, ...

Av Johan Persson - 16 maj 2010 08:32

Mitt besök på Huang shan - gula berget - börjar och slutar dåligt men blir en av mina mest minnesvärda resupplevelser någonsin! Alla dystra väderprognoser stämmer. Regnet strilar mot rutorna på taxi, buss och bergslift på väg upp för berget.    ...

Av Johan Persson - 13 maj 2010 17:43

Jag sitter i en by vid Gula bergets fot. Huang Shan heter platsen på transkriberad kinesiska. Bergen är klassisk mark i Kina och sägs i konkurrens med sockertoppslandskapet runt Guilin i södra Kina vara det mest avbildade naturmotivet i landet. Det l...

Av Johan Persson - 12 maj 2010 18:17

Jag vaknade tyvärr inte helt frisk som jag hoppats, men jag kompletterade de blåa pillerna med några piggt oranga kapslar och släpade mig ut på nya upptäcktsfärder i Shanghai. Dels för att boka biljett vidare och dels för att se lite till. Det var li...

Av Johan Persson - 10 maj 2010 18:40

Vad är egentligen en världsutställning? Jag vet att de anordnats med jämna mellanrum sedan mitten av 1800-talet och att Eiffel-tornet byggdes till världsutställningen i Paris. Nu är jag varit på min första och vet lite mer. Årets världsutställning...

Presentation


Det här är skildringar och bilder av upplevelser och intryck under 7 veckor i Kina. Jag fick med kort varsel möjlighet att vikariera som engelskalärare i Shenyang och tar ett par semesterveckor efter det.
KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT GÖRA DOM STÖRRE.

Senaste inläggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

  • Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS

Besöksstatistik

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards