Direktlänk till inlägg 21 april 2010

Vardag

Av Johan Persson - 21 april 2010 16:03

Oavsett om man är tjänsteman på ett staligt verk eller astronaut på ISS så blir det lite vardag efter ett tag. Min lärartillvaro i Kina har också fått lite vardagslunk nu. Lunken är trivsam och inte särskilt ansträngande och blir sakta men säkert lite varmare.


Nyvakna elever sätts i arbete. Notera att ytterkläder måste användas inomhus trots att det snart är maj. 



Eleverna har som jag tidigare berättat ett galärslavsliknande schema som börjar 07 och slutar 22. Det verkar dock mer reglera att de ska vara i klassrummet än att de ska göra något. Men jag tror den klass jag har som läser en eftergymnasial extrakurs har det lite slappare. De har inga skoluniformer och en lite liberalare tillvaro. Själv glider jag in i klassrummet vid halv nio. De flesta eleverna sitter då och sover i sina bänkar och får ibland purras rejält för att komma till sans. Vissa ligger till och med på golvet och slaggar under en medhavd filt. Sedan har vi lektion till strax innan 11.30 med en 15-20 minuters paus mitt i. Det är viktigt att sluta lite innan halv tolv har jag fått lära mig, eftersom dagens lagade lunch portioneras ut först och därefter rester från tidigare dagar. Så ju senare man kommer desto sämre kvalitet och den färska maten räcker absolut inte till alla.


   Nästan alla elever har digitala lexikon som används flitigt. Här är Paul.


Därefter är det tre timmars lunchpaus. Jag trodde långa lunchpauser typ siesta var kopplat till värme i länder söderöver. Men då jag lägger samman mina globala reseerfarenheter så verkar det mer vara kopplat till kultur och livsstil. De enda länder som inte verkar ha en längre paus mitt på dagen är protestantiska länder i typ norra Europa och Nordamerika och andra anglosaxiskt präglade samhällen. Det är en vardagsrutin som jag snabbt lärt mig att uppskatta. Förutom att äta så gör man kanske något ärende, går en promenad och tar sig en lur. Att sova en stund mitt på dagen är något jag med mitt kanske lutheranskt präglade pliktsinne alltid haft lite svårt för. Men jag har lärt mig riktigt bra nu och det är oerhört skönt och stärkande för resten av dagen. Som det rent skolmässigt inte är så mycket kvar av när jag nyvaken går tillbaka till skolan. Jag jobbar mellan 14.30 - 16 på eftermiddagen och sedan är det slut. Men det brukar bli en dryg timme på kvällarna för rättning och förberedelser för nästa dag. 


En händelse som nu också blivit vardag, men som i början fick mig att undra om kriget brutit ut, är skolgymnastiken. Förmiddagar kl 10 och eftermiddagar kl 3 basuneras samma trumpetsignal ut i skolhögtalarna som används när amerikanska kavalleriet anfaller i cowboyfilmer. Det är exakt samma! Bara det fick mig att stelna till första gången. En stund senare startar ett taktfast militäriskt gormande utanför fönstret med en styrka som omöjliggör konversation även på femte våningen. I cirka 10 minuter joggar elever klassvis i kolonn och takt runt idrottsplanen under överinseende av lärare. Om det funkar ska det gå att se på video här: 



Någon gång i veckan, oftast måndagar, ställs också alla elever upp i snörräta led på skolplanen iförda sin uniform (+ på idrottsplanen på andra sidan huvudbyggnaden eftersom alla 5000 inte får plats). Någon representant från skolan talar med högtidlig röst i högtalare som skorrar över hela skolan. Olika elever kallas fram och får ta emot diplom och priser för att de gjort speciella insatser. Oftast veckans bästa prestationer i olika ämnen har jag förstått. Bästa matteprovet, bästa uppsatsen och liknande.



  Samling på skolgården för veckans ceremoni. Idag tillägnad jorbävningens offer i västra Kina.


Dagens samling ägnades dock åt jordbävningen i västra Kina för några dagar sedan. Pengar hade samlats in i alla klasser och en tyst minut hölls över hela Kina. Man har också skickat iväg elever från de drabbade området till olika delar av Kina så att de kan gå i skola medan städerna som rasat byggs upp igen. 30 stycken är på vår skola och av alla platser i landet så hade denna skolan valts ut av statliga TV-kanalen CCTV för att visa detta. Såg det själv på TV nu i kväll på den engelskspråkiga varianten CCTV9 som bland annat finns gratis i canal + utbud hemma. Var det någon som hade den kanalen på? :) 


De som känner mig väl vet att jag tycker den populistiska nyhetsmedia vi har hemma är ganska värdelös som samhällsinformationskanal. Men alternativet med en staligt kontrollerad propaganda-TV som här är ungefär lika tröstlöst ur demokratisk synpunkt fast tvärtom. Media hemma rapporterar i princip enbart det negativa och här är det bara positiva vinklar. 


     

Snörräta led


I går åt jag ägg och importerad rökt bacon hemma hos min brittiske lärarkollega Tony och idag åt jag dumplings (degknyten) med åsnekött till kvällsmat med några av eleverna. Att äta gott har också blivit en del av vardagen här!

 
 
Ingen bild

Kerstin

22 april 2010 09:43

Fantastiskt fascinerande! Och riktigt synd att jag inte visste om tv-sändningarna. Då hade jag garanterat tittat. Häromdagen var det tråkigare än vanligt på alla kanaler - det planlösa tryckande på fjärrkontrollen fick oss dock inte till CCTV den här gången. Vi fastnade i en musikkanal från Moldavien... Också en upplevelse som var svår att slita sig från. Må så gott!

 
Ingen bild

Susanne Broddesson

22 april 2010 21:54

Jag längtar efter nya inlägg från dig. Har haft svårt att förstå värdet av bloggar tidigare men nu börjar jag fatta. Hur har du det med kulturkrockarna? Dyker det fortfarande upp nya varje dag eller har du redan blivit blasé? Att läsa om skolgymnastiken får mig både att skratta och gråta. Hur kan vi människor ha så himla olika syn på livet bara för att vi växer upp i olika miljöer. Fascinerande är bara förnamnet.
I morgon blir det ingen quiz på lunchen. Istället är det tjejlunch för Nellie som nu lämnar oss för mammaledig och sedan för annan tjänst. Saknar dig på vår lilla lunchunderhållning. Men sju veckor går ju oerhört fort :). Kram på dig /Susanne

 
Ingen bild

Christel

23 april 2010 10:30

Hej Johan !
Gud vad kul o intressant att läsa om allt du får uppleva.Här hemma är det 8 grader varmt,har faktiskt spelat 3 golfrundor än så länge,hoppas du får tillfälle att spela en runda i Kina.Ska cykla till jobbet nu.Vi har mycket golfare i helgen som vill ha mat,blev inspirerad av alla spännande rätter du testat!!!!!
Ha det gott !
Kram Christel

 
Ingen bild

Sofie

23 april 2010 14:06

Hej Johan!

Det tog lite tid men nu har även jag hittat hit! Jag ser fram emot att höra historierna när du kommer tillbaka. Det måste bli innan den 30 juli, eftersom jag lämnar projektet då. Det kittlar i resnerverna nu, inte minst efter att ha skummat igenom texter och bilder här... :) Härligt!

Sköt om dig profesores de Inglés
kram/s

 
Ingen bild

Kristina

24 april 2010 08:21

Hej Johan!

Även för mig tog det lite tid att hitta din blog. Fantastiskt intressant att läsa om dina erfarenheter - kulinariska såväl som hur du har det som lärare. Samtidigt som jag känner till att kulturen är sådan på kinesiska skolor är det ändå svårt att förstå att det är en sån enorm militärisk disciplin där.

Har själv ganska nyligen kommit hem från äventyrlig resa i USA mitt under vulkanutbrottet. Gick relativt smidigt för min del i jämförelse med hur många andra hade det. Klarade mig dessutom på håret undan en bilolycka precis utanför flygplatsen innan hemresan - måste haft änglavakt - så nära var det.

Ha det bra i även i fortsättningen!

Kristina

 
Ingen bild

Mona

24 april 2010 20:06

Hej igen Johan! Helt otroligt med gymnastiken och deras extrema diciplin. Jag visar min dotter och hon tror knappt att det är sant. Vilka otroligt intressanta upplevelser du får. När slutar du på skolan och börjar resa runt som turist? Ha det så bra! ser fram emot nästa inlägg. kramar/Mona

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan Persson - 18 maj 2010 07:24

Nu är jag i Beijing och det är sista stoppet på min Kina-resa. Det var också första stoppet på min Kina-resa för 16 år sedan. Förbjudna staden och Himmelska fridens torg som är stadens mitt är sig lika, annars ser allt annorlunda ut. Flotta fasader, ...

Av Johan Persson - 16 maj 2010 08:32

Mitt besök på Huang shan - gula berget - börjar och slutar dåligt men blir en av mina mest minnesvärda resupplevelser någonsin! Alla dystra väderprognoser stämmer. Regnet strilar mot rutorna på taxi, buss och bergslift på väg upp för berget.    ...

Av Johan Persson - 13 maj 2010 17:43

Jag sitter i en by vid Gula bergets fot. Huang Shan heter platsen på transkriberad kinesiska. Bergen är klassisk mark i Kina och sägs i konkurrens med sockertoppslandskapet runt Guilin i södra Kina vara det mest avbildade naturmotivet i landet. Det l...

Av Johan Persson - 12 maj 2010 18:17

Jag vaknade tyvärr inte helt frisk som jag hoppats, men jag kompletterade de blåa pillerna med några piggt oranga kapslar och släpade mig ut på nya upptäcktsfärder i Shanghai. Dels för att boka biljett vidare och dels för att se lite till. Det var li...

Av Johan Persson - 10 maj 2010 18:40

Vad är egentligen en världsutställning? Jag vet att de anordnats med jämna mellanrum sedan mitten av 1800-talet och att Eiffel-tornet byggdes till världsutställningen i Paris. Nu är jag varit på min första och vet lite mer. Årets världsutställning...

Presentation


Det här är skildringar och bilder av upplevelser och intryck under 7 veckor i Kina. Jag fick med kort varsel möjlighet att vikariera som engelskalärare i Shenyang och tar ett par semesterveckor efter det.
KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT GÖRA DOM STÖRRE.

Senaste inläggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

  • Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS

Besöksstatistik

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards