Direktlänk till inlägg 1 maj 2010

Getblot och orkidéer

Av Johan Persson - 1 maj 2010 18:20

Tyvärr var det problem med bloggplatsens server i helgen, så helgens inlägg kommer nu och dagens kinesiska bröllop hoppas jag kommer imorgon. 


Det var en födelsedag att minnas. Underbara människor, sol och getslakt! 


I lördags på min 45-årsdag var jag inbjuden av min elev Vivianne att delta på hennes familjs årliga vårpicknick som hålls på en gård på landet. Bland skyskrapor och digitalteknik så glömmer man ibland att det ekonomiska under som nu sker i Kina på allvar startade för mindre än två decennier sedan och att Kina till större delen är ett så kallat u-land. Anledningen till att jag berättar det här är att picknicken visar hur mycket närmare människorna är livsstil och seder i det gamla bondesamhället. Det parat med kinesernas ständiga bekymmer om sin hälsa, innebär många olika beteenden med koppling till djur och natur som sträcker sig från nyttiga huskurer och dieter till mystiska ritualer och ren skrock. Kaffe är inte bra för hjärnan, blodrätter är bra för hjärtat, hundkött håller en varm under vintern, stark sol är inte bra för huden, ginseng och grönt the skyddar mot infektioner o s v. 


Getenyttigt

Under våren bör man slakta en get och äta upp den under dagen. Dels innehåller den många hälsosamma delar och dels ger själva ritualen pengar i slutet av året är huvudskälen. Så trots att pappan är framgångsrik affärsman och mamman rektor på en stor skola så håller man fast vid denna gamla sed varje år. Men kanske är en lika stor del en trevlig tradition och ett tillfälle att samla familjen som de flesta av våra högtider, som tidigare också hade allvarligare bakgrund och syften. Hela den lilla släkten var med, vilket var ett 15-tal personer. De var alla oerhört trevliga och välkomnande. En fantastisk dag med mycket värme och många skratt och dessutom sken solen varmt. 


   Familjens morfar - en härlig krutgubbe!


Det hela inleddes med att en get slaktades inför allas ögon. Som västerlänning är man helt skyddad från kopplingen mellan god mat och gulliga djur, så det var tufft att se på tyckte jag. Men jag tvingade mig just för den erfarenheten. Jag tror ändå den lilla geten haft ett bättre liv och fick en bättre död än de flesta helt anonyma djurfabriksuppfödda 86 kilo kött per år som vi svenskar äter. De känslor som är starkast kring vårt köttätande kretsar nog mest kring kilopris och datummärkning. En skiva skinka har ungefär samma koppling till liv och död som en skiva sirapslimpa för mig, så det var en nyttig upplevelse. 


Familjeslakt
Geten är hela tillställningens tema. Först töms den på blod, sedan styckas den och hela familjen plus bonden deltar i arbetet med att förvandla de olika delarna till rätter som blir klara vid olika tidpunkter under dagen. Ganska snabbt vankades det grillspett och till det vårlök och maskrosliknande blad som krafsats fram ur fälten av andra familjemedlemmar. I pauserna sitter man och snackar och dricker och jag och några till promenerade upp på berget vid sidan om gården. 


                                     

Gethjärta - bra för hälsan  Bondeparet i köket                 Stålmorfar Vivianne med föräldrar


En prövning i kinesiska måltidssammanhang var som vanligt att få i sig den stora mängden mat, men här var också vissa av anrättningarna brutalt rustika. Jag undslapp inte någon hälsofrämjande del av denna gets anatomi. Brosk skulle knapras, hjärta och kokt lever intas med chili och andakt, benmärg sörplas, köttstycken slitas med tänderna från revben och sköljas ner med soljummet risvin med frätande alkoholhalt. Men jag lever och har inte ens känt ett orväckande kurr ifrån magtrakterna efteråt. 


Stålmorfar

Alla i familjen var som sagt underbara, men urfadern till hela skaran, morfar 72 år, var en pärla. Vi fattade snabbt tycke för varandra. Han påminde mycket om min egen farfar. Ekorrpigg varm blick, starka arbetarnävar på en senig frisk kropp, en försmak för tobak och snaps och en sjusärdeles humor. Jag kommer ihåg en gång när min farfar skämtade och gick på på svenska med en nyanländ utbytesstudent så jag nästan blev generad. På samma sätt så höll morfar här oavbrutet låda på kinesiska med mig. Och han utmanade mig titt som tätt på att dricka öl och risbrännvin på gambei-vis, allt ska slukas och glasen hållas upp-och-ned efteråt. Men mot min snart ett deciton tunga kropp hade morfar inte mycket att hämta.


            

Äkta risbrännvin        Gambei!                            Gambeien kvalitetssäkras

     

Dottern utmanas av morfar         Hatten av för västerlänningen


Risbrännvin

Risbrännvin är den totalt dominerande starkspriten. Finns det 100 sorters starksprit i en butik är 90 olika sorters risbrännvin. Påminner lite om Balkanländernas Slivovitz, starkt och lite fruktigt sött och kan smaka allt från ganska gott och värmande till fullständigt vämjeligt. Styrkan varierar från 35 till upp emot 65 % beroende på preferens och säljs även i lösvikt i stora urnor i de flesta snabbköp. Bara att ta med sin egen flaska eller dunk. Jag behöver knappt tillägga att risbrännvin i måttliga mängder anses var mycket bra för hälsan. 


Söndag i parken

Söndagen har jag också tillbringat med en elev, men under mer civiliserade former. Flora som hon kallar sig på engelska, tog mig med till en park som var väldigt stor och vars tema var trädgårdar och växter från olika delar av Kina och världen. Dessutom innehöll den en större nöjespark. Förutom under några kraftiga åskskurar så var det en behaglig dag med promenader och småätande i olika växtmiljöer och en obligatorisk bjudmiddag på restaurang efteråt. 


      

Glada Flora guidar                      Jättepark med landmärke Italiensk parkdel


      


Susanne undrade i en kommentar vad som händer nu efter skolan och hur jag gör rent praktiskt. Eftersom bloggen, som löst var tänkt lite som dagbok och hälsningsmedia, blivit lite av en läsarsuccé med ett häpnadsväckande och mycket inspirerande 20-tal läsare per dag, så ska jag bli lite läsarorienterad och berätta. Vid min avslutning med rektorn i förra veckan så fick jag fri tillgång till min lägenhet så länge jag behövde tills jag åker hem. En lustig detalj i sammanhanget var också att jag fick min lön plus ersättning för olika utlägg jag haft, totalt drygt 13 000 kronor, kontant i ett brunt kuvert. Men även om boendeerbjudandet är generöst, så vill jag se lite mer än Shenjang och jobbar nu för att ta mig till Beijing och vidare ned till Shanghai i slutet av veckan. Förutom att jag aldrig varit i Shanghai så har nyligen världsutställningen Expo 2010 inletts där. http://en.expo2010.cn/      Jag vill och hoppas kunna fortsätta blogga trots att jag är på resande fot. 




 
 
Ingen bild

Terese i Luleå

3 maj 2010 20:45

Hej Johan!
Dags att ge sig till känna som en av de där bloggbesökarna som inte sagt något, bara läst. Roligt att ta del av vad du varit med om, även om din nyfikenhet att pröva på lite mer "ovanliga" maträtter vida överstiger min på det området!!
Och vi kan säga att jag är inte aaaalls sugen på att åka till Shanghai och besöka Världsutställningen, men nåväl, jag får åka till Morjärv och hålla i ett informationsmöte istället Ha det så bra på din fortsatta resa!

 
Ingen bild

Josephine

4 maj 2010 11:24

Wow vilket kök och jag som vill ha lite lantkökstema och kollat på Ikea och Ballingslöv. Det är ju kök a´la Kina man kanske skulle satsa på. Nej seriöst visst får man en annan syn på sitt liv när man är med som sådana här äventyr och uppskattar det vi har. När det gäller maten så förväntar jag mig nu att du får lite kinesiska kakrecept med dig hem som vi får avnjuta till fredagsfikat på jobbet, eller??

 
Ingen bild

Mona

4 maj 2010 17:10

Intressant! Tur att du inte är kräsen utan öppen för det mesta i matväg. Kunde dessvärre inte öppna länken till Världsutställningen. Hoppas och gissar att du lägger upp lite bilder från den på bloggen sen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan Persson - 18 maj 2010 07:24

Nu är jag i Beijing och det är sista stoppet på min Kina-resa. Det var också första stoppet på min Kina-resa för 16 år sedan. Förbjudna staden och Himmelska fridens torg som är stadens mitt är sig lika, annars ser allt annorlunda ut. Flotta fasader, ...

Av Johan Persson - 16 maj 2010 08:32

Mitt besök på Huang shan - gula berget - börjar och slutar dåligt men blir en av mina mest minnesvärda resupplevelser någonsin! Alla dystra väderprognoser stämmer. Regnet strilar mot rutorna på taxi, buss och bergslift på väg upp för berget.    ...

Av Johan Persson - 13 maj 2010 17:43

Jag sitter i en by vid Gula bergets fot. Huang Shan heter platsen på transkriberad kinesiska. Bergen är klassisk mark i Kina och sägs i konkurrens med sockertoppslandskapet runt Guilin i södra Kina vara det mest avbildade naturmotivet i landet. Det l...

Av Johan Persson - 12 maj 2010 18:17

Jag vaknade tyvärr inte helt frisk som jag hoppats, men jag kompletterade de blåa pillerna med några piggt oranga kapslar och släpade mig ut på nya upptäcktsfärder i Shanghai. Dels för att boka biljett vidare och dels för att se lite till. Det var li...

Av Johan Persson - 10 maj 2010 18:40

Vad är egentligen en världsutställning? Jag vet att de anordnats med jämna mellanrum sedan mitten av 1800-talet och att Eiffel-tornet byggdes till världsutställningen i Paris. Nu är jag varit på min första och vet lite mer. Årets världsutställning...

Presentation


Det här är skildringar och bilder av upplevelser och intryck under 7 veckor i Kina. Jag fick med kort varsel möjlighet att vikariera som engelskalärare i Shenyang och tar ett par semesterveckor efter det.
KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT GÖRA DOM STÖRRE.

Senaste inläggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

  • Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS

Besöksstatistik

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards