Direktlänk till inlägg 25 april 2010

Intensiva varmare dagar

Av Johan Persson - 25 april 2010 16:13

Söndag kväll och ska försöka sammanfatta de senaste dagarna. Hade varit enklare att försöka blogga lite varje dag, men det har varit några intensiva dagar och inte funnits tillräckligt med tid eller energi. Får ta det i portioner i ett svep här istället. Men en övergripande trevlig nyhet är att våren kom snabbt när den väl kom som de lovat. För en dryg vecka sedan var det snö och nu har det varit över 20 grader varmt och t-shirt sedan i fredags. Härligt!


   Mer värme innebär fler lekande elever på skolgården. Basket och badminton är mest populärt på rasterna. 


Skolan
Skolarbetet tickar på med samma trevliga stämning och positiva attityd. Jag försöker drilla dem i att förstå texter och konversationer på ljudfiler och få flyt i att prata. Har märkt att det i flera fall handlar om att försöka ge dem självförtroende och våga fast det blir fel ibland. Det är väl som när man själv skulle försöka prata tyska. Efter år av drillande och prov så var oron för att böja de starka verben fel ett större fokus än att försöka få den man pratade med att faktiskt förstå vad man ville säga.



I fredags hade vi en gemensam övning med engelskaklassen en årskurs under oss som har engelsmannen Tony som lärare. Alla hade fått sätta ihop ett 3 - 5 minuters tal om sin framtid och sina drömmar som skulle framföras. De var jätteduktiga och jag kände mig stolt! Efteråt såg vi "Notting Hill" med engelsk text som belöning. Givetvis pirat-streamad med lärarassistentens hjälp från skolans dator. Detta är ett helt laglöst land då det gäller copyright. Att musik och film är något som man eventuellt skulle betala för är en fråga de flesta inte ens förstår. 


   Uppställning för foto för skolwebben efter den gemensamma tal-aktiviteten. 


I början av veckan kom ett rykte om att terminen för klassen och därmed min tjänst eventuellt är slut fredag 30 april. Det verkar lite typiskt för Kina att datum och tider är lite lösa i kanterna och kan ändras i en hast. Min start som var satt till 4 april blev i verkligheten 6 april till exempel. Och nu är det bekräftat att jag slutar på fredag en knapp vecka tidigare än vad som var sagt.  


En ny del av stan med tjejerna

Igår tillbringade jag hela dagen med klassens tjejer i en annan del av staden än jag varit tidigare. Det var typ en halvtimmes bussresa från de shoppingdistrikt jag tidigare vandrat omkring i. Det är bara att konstatera att det är svårt att riktigt greppa hur stor staden är. Här finns nya torg, fler lika obegripligt stora shoppingkomplex och restauranger i all oändlighet. Men det var lite lugnare ändå och jag tyckte bättre om det. Eller var det bara värmen som gjorde det mer trivsamt. Vi var också i en stadsdel som var lite äldre, med den mer gamla kommunist-tidens stil på byggnaderna runt om. Och i mitten ett torg med ett brutalt stort arbetarmonument toppat av landsfader Mao. Kändes mer som den bilden av kinesiska städer som jag hade med mig i huvudet. Gillade platsen och folket som hade lördagsledigt på olika sätt runt omkring.


En sak då det gäller byggnader är att de verkar ha helt andra tidsbegrepp för en byggnads ålder än vi. Som jag nog tidigare ondgjort mig lite över är husen med våra mått mätt av fruktansvärt dålig kvalitet. De är ofta, i alla fall ganska ofta, väldigt stiliga och har fina fasader och ytor. Men det är just ytor. Som huset jag bor i som inte är så gammalt. Det är fuktskadat, har sprickor, avloppsproblem, elproblem och är som sagt så otätt att det nästan blåser rakt igenom. Eller skolan som är drygt 10 år och snygg på bild men i usel kondition. Det droppar vatten på många ställen när det regnar...   Killarna jag var ute med idag pekade på ett totalt fallfärdigt hyreshus som ett slags sevärdhet från bussfönstret. "Look Sir, that is a really old house! So ugly, ha ha ha!" Jag frågade när det var ifrån och det var ända från 90-talet... Mitt intryck här är att de bygger snyggt, snabbt och billigt och när det inte funkar längre så river man och bygger nytt. Samma förhållande som till kläder ungefär. 


         

Underjordiska shoppingkatakomber Kinensisk stadmiljö new school Kinesisk stadsmiljö - old school


       

Nöjd efter en sällsynt kopp kaffe            Här bygger man nytt igen...          Home sweet Home...


Det var roligt att fika och shoppa med tjejerna. De är otroligt pratglada och visar gärna upp sin stad och hjälper en att hitta rätt. Precis som i Dalian visade sig den mest spännande och billigaste shoppingen finnas under jord på ställen jag nog inte skulle hitta själv eller vågat mig ner i. Under de fina shoppingatorna med dyra märkesbutiker finns enorma katakomber med mini-affärer som säljer precis samma saker till 10 % av priset. Oftast kläder, men man kan nog hitta det mesta. Men syre är det ganska ont om..... 


   Detalj från en av många byggnader kring kejsargraven


Kulturell utflykt med killarna

I dag har jag varit på två av stadens sevärdhet med klassens killar. Den första upplevelsen var dock att åka lokalbuss. Jag har tyckt kinesisk taxi varit tillräckligt äventyrligt...


Först besökte vi en riktig kejsargrav. Som jag berättat tidigare grundades den sista kejsardynastin i Shenyang och den första kejsaren i Qing-dynastin är begravd här 1643. Kejsarna begravdes med stil och ståt som skulle imponera och även ge dem bra förutsättningar efter jordelivet. Det är en park på flera kvadratkilometer med härligt lummiga ytor och vattendammar som omger graven. Från ingångsporten leder en spikrak gång på 1, 5 kilometer fram till graven. Med jämna mellanrum kommer nya portar och murar och det finns diverse statyer och byggnader med olika funktioner och symboliska betydelser. Även denna plats är UNESCO-skyddad och är i fint skick, även om kineserna inte kunnat låta bli att släppa in lite små barnkaruseller och liknande tingeltangel här och där. Efter all prakt är det ganska överraskande att slutligen se själva graven. Det är en sparsmakad stor sandgrav som pryds av en enkel alm. 


         

Lokalbuss i Shenyang                          18-september muséet                  Under almen ligger kejsaren


        

Många portar på väg till graven  Klassens kliiar  En kinesisk släkting till min trädgårdskompis hemma Muséet   


På eftermiddagen drog killarna med mig till 18 september-muséet. Det handlar om japanernas invasion och styre av nordvästra Kina 1931-45. Japanerna invaderade provinsen och satte upp en Manchurisk lydstat komplett med valuta, frimärken och regering med den gamle avsatte siste kejsaren från Qing-dynastin som överhuvud. Enorma övergrepp begicks som till exempel utvecklingsanstalter för kemiska stridsmedel med kineser som testobjekt. Men det känns ändå ovant, särskilt som informatör, att läsa texter som dryper av hat i en officiell byggnad.  "De imperialistiska japanernas oförlåtliga övergrepp på det kinesiska folket får aldrig glömmas bort" inleds utställningen. För säkerhets skull även översatt till japanska förutom engelska. Samtal med studenterna bekräftade att budskapet präntats in sedan länge. "Japaner ska man inte lita på, de är ett grymt folk". Men det var en ur utställningssynpunkt mycket fin och påkostad utställning som var intressant och bitvis skrämmande att ta del av. 


 
 
Ingen bild

Annelie & Stefan

25 april 2010 20:39

Hej Johan! Kul att ta del av dina upplevelser. Som vanligt är de välskrivna. I Laholm är det bra. I den här staden finns också massvis av torg och obegripligt stora shoppingkomplex. Dessutom finns det en sparbank. Och i veckan ska det bli minst +15. Tyvärr ingen golf hittills.

 
Ingen bild

Jenny

26 april 2010 15:54

Oj, vad tiden går fort! Men då får du några bonusdagar av ledighet i Kina då :)
Vackra bilder osm vanligt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan Persson - 18 maj 2010 07:24

Nu är jag i Beijing och det är sista stoppet på min Kina-resa. Det var också första stoppet på min Kina-resa för 16 år sedan. Förbjudna staden och Himmelska fridens torg som är stadens mitt är sig lika, annars ser allt annorlunda ut. Flotta fasader, ...

Av Johan Persson - 16 maj 2010 08:32

Mitt besök på Huang shan - gula berget - börjar och slutar dåligt men blir en av mina mest minnesvärda resupplevelser någonsin! Alla dystra väderprognoser stämmer. Regnet strilar mot rutorna på taxi, buss och bergslift på väg upp för berget.    ...

Av Johan Persson - 13 maj 2010 17:43

Jag sitter i en by vid Gula bergets fot. Huang Shan heter platsen på transkriberad kinesiska. Bergen är klassisk mark i Kina och sägs i konkurrens med sockertoppslandskapet runt Guilin i södra Kina vara det mest avbildade naturmotivet i landet. Det l...

Av Johan Persson - 12 maj 2010 18:17

Jag vaknade tyvärr inte helt frisk som jag hoppats, men jag kompletterade de blåa pillerna med några piggt oranga kapslar och släpade mig ut på nya upptäcktsfärder i Shanghai. Dels för att boka biljett vidare och dels för att se lite till. Det var li...

Av Johan Persson - 10 maj 2010 18:40

Vad är egentligen en världsutställning? Jag vet att de anordnats med jämna mellanrum sedan mitten av 1800-talet och att Eiffel-tornet byggdes till världsutställningen i Paris. Nu är jag varit på min första och vet lite mer. Årets världsutställning...

Presentation


Det här är skildringar och bilder av upplevelser och intryck under 7 veckor i Kina. Jag fick med kort varsel möjlighet att vikariera som engelskalärare i Shenyang och tar ett par semesterveckor efter det.
KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT GÖRA DOM STÖRRE.

Senaste inläggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

  • Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS

Besöksstatistik

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards